BEZDECH A LOT SAMOLOTEM

Coraz częściej podróżujmy, także samolotem. Zawsze istotne znaczenie ma odpowiednio wcześniejsze zapalowanie podróży. Jednak dla osób cierpiących na bezdech senny szczególnie ważnym jest uwzględnię poniższych informacji. Ciśnienie w kabinie samolotów pasażerskich utrzymywane jest na poziomie odpowiadającym wysokości 2438 m (8000 stóp) npm. Wpływa to na obniżenie ciśnienia parcjalnego tlenu do wartości ok 15% powodując obniżenie ciśnienia parcjalnego tlenu we krwi tętniczej (do wartości 60-70 mm Hg co odpowiada zakresowi saturacji krwi w zakresie wartości 89-94%). U osób z bezdechem w czasie snu wartości te mogą ulegać dodatkowemu obniżeniu . Zatem szczególnie kilkugodzinne podróże samolotem mogą wiązać się z zwiększonym ryzykiem nasilenia hipoksemii w czasie snu i nasilenia efektu "jet lag" z potencjalnie możliwym szkodliwym wpływem na zdolność prowadzenia pojazdów mechanicznych. Pacjenci z zespołem bezdechu we śnie powinni pamiętać o możliwości zabrania na pokład samolotu protezy powietrznej (aparatu typu cpap). Z jednej strony stanowi to element umożliwiający ochronę tych czułych urządzeń przed przypadkowym uszkodzeniem a z drugiej umożliwia ich ewentualne użycie w czasie snu. Wymagane jest zaświadczenie od lekarza, zawierające informacje na temat rozpoznania i używania przez chorego urządzenia do CPAP. Urządzenie to powinno być przewożone w kabinie samolotu jako dodatkowy bagaż ręczny (niektóre linie lotnicze traktują to jako dodatkowy bagaż).

Podsumowanie:

  1. Przed lotem poproś swojego lekarza prowadzącego o zaświadczenie zawierające informacje na temat rozpoznania i używania przez chorego urządzenia do CPAP
  2. Przed lotem i w czasie lotu unikaj picia alkoholu i przyjmowania leków sedatywnych
  3. Na pokładzie zwykle nie są dostępne gniazdka elektryczne i chorzy powinni używać akumulatorów suchych; urządzenie do CPAP zasilane takimi akumulatorami można stosować przez cały czas lotu z wyjątkiem startu i lądowania.
  4. Chorzy powinni sprawdzić, czy stosowane przez nich urządzenie będzie prawidłowo działać na dużej wysokości
  5. Należy upewnić się czy używany aparat możne być zasilane prądem o parametrach stosowanych w miejscu docelowym oraz czy gniazdko znajduje się wystarczająco blisko łózka

UWAGA: podczas konsultacji istniej możliwość wystawienia stosowanego zaświadczenia w języku polskim i angielskim

Tekst opracowano na podstawie: British Thoracic Society Standard and Care Committee: Managing passengers with stable respiratory disease planning air travel: British Thoracic Society recommendations. Thorax,2011

Foto: www.lot.pl